torsdag 23 april 2015

Sista året som USM-are

USM-finalen 2015 Sälen, foto Gunnar Bergstedt Beyond X

USM-finalen 2015 i Sälen, foto Gunnar Bergstedt, Beyond X

USM-finalen 2015 i Sälen, foto Gunnar Bergstedt, Beyond X

Den här säsongen har känts riktigt bra, och det är väl av olika anledningar.

Försäsongen började med fyspass på Wåxnäshallen 2gg/vecka, och sedan löptränade jag och cyklade själv. De problem jag tidigare haft med schlatterknä och onda ljumskar var helt borta. Jag har växt väldigt fort och det har nog gjort sitt, 3 decimeter på ett par år känns väl i kroppen, kan jag tro.

Vi är ett bra gäng som tränar ihop och 5 st av oss  blev uttagna till regionlaget, och det var ju ett lyft för motivationen. Tuffa fystester direkt i början av hösten  och sedan flera regionläger, bland annat i Juvashyttan.

För Värmlands Alpina blev Trysil ett andra hem, då snön uteblev i Värmland innan nyåret. Vi hyrde en stuga som vi hade under en månad, hela gänget.

Både jag och Linus, min klubbkompis,  fick möjlighet att "praoa" med skidgymnasiet under ett träningsläger i Tärnaby, och det var väldigt nyttigt. Vi skötte allt själva, men handling, matlagning, skidvård och hålla ordning och reda.

Skolningsläger 1 och 3 var också mycket utmanande och givande, På läger 2 åkte jag upp, kände mig lite hängig, och åkte några åk på fredagen, men hade spagetti i benen och fick åka in och lägga mig, och där låg jag tills vi åkte hem, kunde inte ens gå till matsalen, utan kompisarna fick hämta mat till mig. Som tur var blev jag ändå uttagen till läger 3.

Tävlingssäsongen började med Vemdalsslalom, där slalomen inte gick som jag tänkt mig, men fick lite revanch dag 2 när jag blev 8 i GS.

I USM-kvalen var jag jämn, men hade nog hoppats på en pallplacering, men som sagt, i regionen finns de bästa åkarna, så det är tuff konkurrens. Hamnade på några 4:e placeringar som bäst. DH och SG-kvalen i Åre blev ju lite tokigt, då vi åkte upp, men allt blev inställt pga dåligt väder. Lite tôligt när man sitter 9 timmar i bil... Vi anordnade dock en egen SG, och där blev jag 4:a.

Under sportlovet var förhållandena bra i Ski Sunne, så då fick jag möjlighet att träna med bl.a Helmut och Paulina Grassl, det var kul. 

Fjätervålen gillar jag, speciellt Fjäterrennen. Det var storm och regn, men jag var hyfsat nöjd med 2 st 3:e placeringar och 2 st 4:e placeringar.

Sen kom då USM-finalen i Sälen, och den är jag väl inte helt nöjd med. Det trasslade med innerskidor och annat, men bäst gick det väl i slalom där jag blev 15:e, även om jag inte alls var nöjd med åken.


Så äntligen fick jag det där telefonsamtalet på påskafton, att "du kom in"!


Så det som har varit bra är att träningarna har gått riktigt bra, jag har åkt mycket snabbt just på träningar när jag kan åka avslappnat, det är kul att tävla, vi har bra sammanhållning och tidsdifferensen upp till de bästa har krymt!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En tillfällig comeback?!

 Hej,  Ja nu har det gått nästan två år sedan jag slutade skolan i Torsby! Och bloggade senast! Bloggen finns kvar och jag blev lite sugen a...